Vanuit Lusaka! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Ellen Plas - WaarBenJij.nu Vanuit Lusaka! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Ellen Plas - WaarBenJij.nu

Vanuit Lusaka!

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

10 April 2008 | Zambia, Lusaka

Wat kan er veel gebeuren in korte tijd!
Jaja, ik heb heel wat meegemaakt. We moesten 24/7 waken houden bij het huis van de overleden man, mr Chomba. Betekent inderdaad dat we daar
maandag en dinsdagnacht geslapen hebben. We wisten dat dat gebruikelijk was en van ons verwacht werd, dus alles ingepakt en naar
het huisgegaan. We hadden dikke dekens, truien, sokken en eten ingepakt, want buiten slapen scheen normaal te zijn. Of anders op de
grond binnen. Toen we er kwamen was het zo dat de mannen buiten zaten en de vrouwen binnen. Iedereen dronk gigantisch veel! Veel dronken
mensen dus. De vrouwen binnen hadden een heel duidelijk rouwproces: ze schreeuwden, jammerden, maar anderen waren stil of zongen liedjes. Het
was heel bijzonder daar bij te zitten, want we wisten niet wat we moesten doen. Toen 's avonds mensen gingen slapen werden we meegenomen
naar een kamer, met een bed! Wauwie, een 2-persoonsbed met dik matras.
Dus.. dat beviel goed en we hebben geen dekens of wat nodig gehad.
Gisteren de begrafenis. Tsja.. hij was een zeer geliefd man en iedereen in het dorp kende hem, ook buiten het dorp had hij veel contacten, dus er waren minstens 500 man sterk! Wat een mensen! Eerst werd de kist naar het mortuarium gereden, waarna kist en al terug bij het huis kwamen. Daar werd gerouwd en wat verteld en vervolgens liep
iedereen een rondje langs de open kist. De weeskinderen waren er uiteraard ook en ik vond het echt zielig hen zo te zien. Openlijk jammeren is gebruikelijk, maar wel hardverscheurend en soms kreeg ik er wel een beetje hoofdpijn van (als je met 20 kids achterin een auto geduwd wordt en een eind moet rijden is het al benauwd en maakt het gejammer het er allemaal niet beter op). Toen op naar de begraafplaats. Dat is niet zo een als bij ons,. netjes gerangschikt.
Het is eigenlijk een groot bos en hier en daar ligt dan een graf, best heel mooi! Het gat was net gegraven en de kist werd door middel van aan elkaar gebonden boomschorsstukken naar beneden gelaten. Volgens mij brak 1 van deze stukken, want we hoorden een harde bonk en toen geschokte reacties. Ik kon t niet zien, al die mensen, maar goed.
Trouwens, de doodsoorzaak, dat is een apart verhaal. De mensen hier geloven dat mr Chomba gestorven is door middel van hekserij. In het
ziekenhuis hebben ze de doodsoorzaak gezocht en gevonden dat het geen natuurlijke dood was, maar ze konden geen ziekte ontdekken. Nu gaat t
verhaal dat hij een affaire had met een vrouw een jaar geleden en hij moest toen van die stam kiezen: de vrouw bij zich nemen of niet. Deed
hij dat niet, dan zal hij de gevolgen ervan wel ervaren. Hij heeft zich de vrouw niet toegeeigend, waarop hij ook aangevallen is door een man van die stam met een grote bijl (die zit overigens nog in de gevangenis) en ze zeggen nu dus dat hij behekst is.
In elk geval, toen de kist erin lag, werd het gat direct volgestort met cement. Mannen waren water aan het aanslepen, er werd cement gemaakt en alles werd door middel van een kruiwagen in het gat gekiept. De bovenste laag werd vermengd met aarde en klei. Toen hebben wij nog een speech gedaan (we vertegenwoordigen toch ook Nederland
hier :) ) en bloemetje gelegd op de berg. Het zag er wel heel erg mooi uit moet ik zeggen, al die bloemetjes op de berg. Een soort groot bloemencorset, heel mooi :)
Toen naar het huis van mr Chomba en daar nog even zitten. Inmiddels werd duidelijk dat de lift die we de avond ervoor nog hadden geregeld
naar Kitwe niet door ging, omdat de man beledigd was en daarom vervroegd vertrokken. Wij zouden met hem mee kunnen rijden na de begrafenis. Hij had een kist meegenomen vanuit Kitwe, maar zag dat er hier al een andere kist was, dus is hij direct omgekeerd. We hebben dus gisteravond de bus gepakt en zijn vanmorgen om half 7 aangekomen
in Lusaka. Onze ogen uitgekeken in de logde, want er is een douche!!! Warm water!!! En zelfs... een doorspoelwc MET wc-papier!!!! Wauw, wat
een luxe! Zojuist mijn visum verlengd (leverde wat gedoe op) en rondgelopen hier. Ziet er allemaal super uit! De subway en de snackbars hebben we al gezien en ook de pizzatent ziet er goed uit. Jaja, het wordt eventjes wat anders dan rijst met tomaten en ui. Die zijn we best zat.
Ook was het een schok om blanke mensen te zien! WHAA! Hahaha, ik mis de kindjes toch wel. Er kwam niemand op schoot zitten tijdens het ontbijten en niemand die lachte en zwaaide naar me als ik op weg was naar de 'douche'. Nou goed, nu dus in het internetcafe en straks de stad weer in. Lekker even rondkijken en uitzoeken wanneer we naar
Kitwe gaan. Daar wat docenten opzoeken. Tot zo ver weer eventjes. Alles is dus goed en eigenlijk begin ik nu steeds meer te beseffen hoe
geweldig luxe we het hebben...

Dan natuurlijk nog even over de biedingen. Ik blijf open voor alle reacties en biedingen. Een rommelzolder (helaas) zie ik niet echt zo
zitten. Ik weet dat er van mij daar ook nog een echte "Ome Han in de koekenpan" hangt, dus ja... :$ Ik denk dat ik mijn beslissing tot nu
toe al wel genomen heb.. maar ik houd het nog even spannend ;):P Wel natuurlijk super dat Jeroen me op komt zoeken, echt heel gaaf! Als er
nog meer mensen willen komen, dat kan natuurlijk ;) Graag van tevoren even melden :) Dan kan ik de mensen van het dorp voorbereiden op nog meer mzungu's. We zijn straks met 4, dus dat is echt al een ware invasie! :D

PS. Nog meer foto's zijn te vinden op http://www.mijnalbum.nl/Album=VWBS4CQP

  • 10 April 2008 - 08:33

    Mariska:

    Hey Ellen,
    Hoest daar? Heb je het nog naar je zin? Wij zijn ondertussen de laatste puntjes op de i aan het zetten voor ons vertrek op koninginnedag naar Zambia. 21 April gaan we nog langs bij Dyness en Arie en krijgen we nog wat 'post' mee voor daar. We zien je begin mei. Tot dan.
    Mariska

    www.mariskaboer.web-log.nl

  • 10 April 2008 - 10:39

    OHan:

    Opnieuw met veel bewondering je verhaaltje gelezen Ellen. Echt knap van jullie dat je namens de Nederlandse delegatie nog iets gezegd hebt (engels?) op de begrafenis. Wel bijzonder om zo kennis te maken met hun gewoonten. Je kan er wel een boek over schrijven zo langzamerhand. En nu dus maar even wat anders in de grote stad. Geniet er maar lekker van. Wat de zolder betreft, valt een beetje tegen. Er staan inderdaad nog wat (reeds verkleurde) relikwieën waaronder de koekepan en wat geknipte onderzet matjes. Maarja als het van generlei waarde is voor je, helaas.
    Veel plezier saampjes en goed op elkaar passen he. Tot de volgende keer
    Dhr. oHan (indejustice).

  • 10 April 2008 - 11:35

    Jan En Elma:

    Ha Ellen,

    Nu zelfs opa en beppe zich digitaal gemeld hebben kunnen wij niet achterblijven natuurlijk. Je maakt wel heel veel mee daar; erg leuk dat we allemaal op de hoogte blijven van je belevenissen (... maar eens een familieweblog aanleggen; kunnen we hoogte blijven van ieders belevenissen :).
    Veel plezier en sterkte verder.
    Liefs uit een vandaag zonnig Zoetermeer!

  • 10 April 2008 - 11:43

    Karin:

    Ey LL,

    Hier een berichtje van een hardwerkende Kika @ Schiphol. Of nou ja, iets minder hard. Vooral omdat het plotseling lekker voorjaarsweer is geworden. Bij jullie ook nog goed weer, al is het dan regenseizoen? Echt super dat Jeroen daarheen gaat. Lekker druk. Als je vorig jaar was gegaan had ik graag even langsgekomen, maar helaas gaat dat nu niet lukken. Wel jammer, zou graag zien hoe alles er daar aan toegaat.

    groet,

    Karin

  • 10 April 2008 - 18:18

    Papa En Mama:

    Nou Ellen, wat een ervaringen! Indrukwekkend. Dit zal je altijd bijblijven er waarschijnlijk ook je kijk op hoe wij hier leven (en ons om dingen druk maken)voorgoed veranderen. Ik denk dat we in dat opzicht andere Eltje terugkrijgen. Geniet nu maar lekker van de "luxe" en je reis. Ja, Jeroen gaat die kant op. Dat is pas echt leuk, of was hier al op voorhand al iets geregeld, "pick me, pick me" ja, ja!! Het is weer verbazend om te zien hoe mensen bij ministeries (bv Justice and Rijkswaterstaat) weer midden op dag tijd vinden op emails te checken en verhalen terug te schrijven. Ook de transportsector heeft kennelijk nog wel eens een verloren kwartiertje. De biedingen stagneren wat. Sommigen trekken hun bod weer in, "mispoes". Hier verder alles prima.
    Veel liefs
    Papa en mama

  • 10 April 2008 - 19:06

    Jeroen:

    Even nog als tip, ik heb stiekem onder Ellen haar naam net het bericht ge-update, onderaan staat nu een link naar nog wat meer foto's.

  • 11 April 2008 - 12:50

    Theo En Arline:

    Hoi Ellen,

    Wat een ervaring, zo'n begrafenis, dat vergeet je vast nooit meer. Nu even lekker touristje uithangen in je luxe lodge met w.c.papier!
    Goed bod van Jeroen hè om langs te komen.

  • 13 April 2008 - 07:58

    Theo En Ans:

    Hoi Ellen; Leuk dat Jeroen naar je toe gaat; en mocht hij toch nog bruidschat te kort komen dan heb ik (Ans) nog een prachtige Oldtimer in de aanbieding(Renault 10; van een oud vrouwtje geweest; al 10 jaar binnen gestaan; loopt nog niet helemaal als een zonnetje; maar volgens Theo gaat daar de komende 10 jaar verandering in komen... )

    Ik weet niet of je het prachtexemplaar wel eens bij ons in de garage hebt zien staan... maar het is echt heel apart.

    p.s. Theo weet niets van deze bieding want die wil hem niet kwijt... hij zegt dat hij hem nog eens op gaat knappen.

    Nou ik hoop dat dit de "mispoes"weer een beetje goedmaakt.

    Ans

  • 16 April 2008 - 13:42

    OHan:

    Nou nog ff over dat mutsje, dat moet dan zeker een exemplaar van Geertje Knoopedraaier zijn geweest. Bovendien was dat niet het enige gebreide wat ik aan had hoor, zeker niet in de winter, maar ja toen heette het ook nog terecht winter. Er waren ook mensen met een geel petje en bijpassend jasje (C&A) als zomertenuetje, zeker meer kinderbijslag gekregen.
    Wacht in spanning het volgende bericht af; zit de hele dag al te kijken Jeroen, mag nog niks hé. Denk dat ik zo maar eens op huis an ga.
    Tot morgen, hoop ik!
    oHan

  • 18 April 2008 - 10:29

    LL:

    Ans, die auto houd ik in gedachte ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 Juni 2008

Terug in Nederland

02 Juni 2008

Dahaag Zambia

29 Mei 2008

Goodbye Kalwala!

27 Mei 2008

Populaire mzungu's

20 Mei 2008

laatste weken
Ellen

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 24512

Voorgaande reizen:

12 Maart 2008 - 03 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: