En hoe dan verder - Reisverslag uit Chinsali, Zambia van Ellen Plas - WaarBenJij.nu En hoe dan verder - Reisverslag uit Chinsali, Zambia van Ellen Plas - WaarBenJij.nu

En hoe dan verder

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

08 April 2008 | Zambia, Chinsali

Ga maar lekker door met bieden, ik heb gister per telefoon iemands leven aangeboden gekregen (wie zou er gebeld hebben? :P) Maar ik vind de poes ook heel wat waard.. Zoals vati zegt: T is aan vati, dus ik zou zeggen, ik houd de markt nog even open. Misschien dat iedereen zijn aanbod bij thuiskomst ook een als een 'tellsell-reclame' kan aanbieden?

Hoe nu verder... we werden geacht te waken in het huis van mr Chomba. Dus daar zijn we gisteravond naar toe gegaan en hebben we ook geslapen. Dat is hier gewoonte, alle vrouwen slapen binnen op de grond (wij als blanken kregen een kamer, met een uberrelaxed 2-persoonsbed, dus al onze dikke dekens en truien waren niet echt nodig). De mensen jammeren hardop en schreeuwen en huilen. Ook hier wordt gezongen. Vanmorgen vernomen dat morgen de begrafenis is, om 9 uur in de ochtend. Die duurt 2 tot 4 uur lang. Prima. Wij gaan straks snel naar huis op ons fietsje en dan schoonmaken en inpakken voor vanavond en morgen. We hebben besloten toch morgenavond dan de bus te pakken. Geen rede om te blijven hier en het zou fijn zijn voor mij als ik in Lusaka donderdag mijn visum kan verlengen, anders wordt dat een heeeeeele hoge boete! (jaja, in de miljoenen misschien wel!) Dus.. tot zo ver de plannen. Ik heb niet heel veel geslapen en dat zal vanavond en morgenavond in de bus ook niet echt gebeuren. Ik voel me erg verbonden met deze mensen, omdat deze man heel veel voor de weeskinderen heeft gedaan en veel contact had met Nederland.
Ik ken hem verder niet en het is dus meer het meeleven met anderen. Vanuit Lusaka zijn de plannen om even daar rond te kijken en dan naar Kitwe, in de Coperbelt, te gaan om daar rond te kijken in de mijnen en bij docenten op bezoek te gaan. Schijnt een groot verschil te zijn tussen het leven daar en hier, dus ook goed om te doen voor mijn studie, waar het allemaal om begonnen is.

Tot zo ver. Ik zie uit naar de biedingen en laat volgende week misschien wel weer wat horen! Liefs!

  • 08 April 2008 - 06:42

    OHan:

    Zo nou ben ik ook eens de eerste. Dat heb je als je om 7.00 begint he. Opnieuw veel bewondering voor m'n nicht. Wat jij in die korte tijd al niet meegemaakt hebt, kon je van te voren niet bedenken he. Wel bijzonder om ook zo in alles betrokken te worden, maar ook wel zwaar denk ik, emotioneel gezien. Ik hoop voor je dat de rest van de tijd weer wat vrolijker mag verlopen. En maak je over de bieding nu maar geen zorgen. Ik heb nog een zolder vol met waardevolle spullen, dus als Jeroentje aardig is, mag hij daat ook wel wat van gebruiken als onderpand, maar niet aan Vati geven want die heeft zelf al genoeg.
    Een fijne dag.
    oHan

  • 08 April 2008 - 06:42

    Papa:

    Veel sterkte gewenst en hopelijk kan je in Lusaka en daarna je zinnen wat verzetten.
    Liefs, papa

  • 08 April 2008 - 07:59

    Jeroen:

    Ik heb Ellen net via de telefoon nog een bod gedaan... ik ga haar daar opzoeken in Zambia. Dus, vanaf 7 mei horen jullie hopelijk ook van mij allemaal spannende verhalen over hoe het daar is!

  • 08 April 2008 - 08:44

    TCorinne:

    Please Ellen, neem snel het aanbod van oHan aan....kan me niet schelen wat je er daarna mee doet, maar zo kom ik toch nog van de spullen af.... Please!!!!!!!!!

  • 08 April 2008 - 10:32

    Karin:

    Geloof dat ik heftig overboden ben, ik geef het op. En ben het met mn Tante eens: neem aanbod van ene O.Han aan! ;)

  • 08 April 2008 - 11:41

    Ismael:

    Hey,

    Hier dan een berichtje van mij. Ik probeer zo veel mogelijk je berichten bij te houden en tot nu toe gaat het me redelijk af. Het scheelt dat het maar kleine berichtjes zijn :P:) Maar dat ben ik wel gewent van jou. JE maakt er echt super veel mee das wel vet. Misschien niet altijd de leuke dingen, maar ook die horen er bij. Ik las dat de markt open stond. Dus hier mijn bod: Ik bied je 1 koe aan en een huis kip. jaaa want die hebben wij hier in ede. Echt lagge loopt hier de hele dag een kip door het huis. Doe je het hier voor of is het te weinig. Heb namelijk nog 3 beesten in de aanbieding. Namelijk mijn huisgenoten:) Ze zijn heel lief en aardig maar af en toe zijn het net h..... :) Zeker als we aan het eten zijn. Babaren zijn er niks bij. Maar ik wens je heel veel plezier en succes daar nog. Liefs ismael. P.s. heb je het boekje al veel gelezen dat we je gegeven hebben? ;)

  • 08 April 2008 - 14:03

    Theo En Ans:

    Hoi Ellen, of moet ik je LL noemen? Ik leer nog wat van die leuke reacties.
    Wij trekken het bod van onze poes Teigetje toch maar in want we kunnen haar niet missen en je krijgt al genoeg andere (rommel) aangeboden. Ik vind wel dat Jeroen tot nu toe het allerhoogste en beste bod heeft gedaan!
    groeten en tot de volgende keer.

    p.s. via deze weg ook de groeten aan Clary

  • 08 April 2008 - 17:17

    Oma:

    Als oma kan ik moeilijk meedoen met de biedingen.Toch wel, ik bied je mijn liefde en bewondering aan. Dat is onbetaalbaar. Denk veel aan je en leef met je mee. Heerlijk dat we de verhalen van je ervaringen vast kunnen lezen. Wens je al het goede en ook sterkte en wijsheid.
    Veel liefs, oma

  • 09 April 2008 - 15:11

    Theo:


    Hoi Ellen,
    Leuk dat Jeroen je komt opzoeken!
    Voor nu, veel plezier in Lusaka
    Groetjes,
    Theo

  • 09 April 2008 - 17:56

    Rianne:

    Waauw eltje, wat een verhalen allemaal!
    ik heb zitten griezelen bij je spinnen verhaal (A) haha
    En ik ben eigenlijk wel jaloers op je lange nachten van 11uur :p
    Jij vermaakt je daar wel prima volgens mij, geniet er nog van!
    Ik lees je (enorm lange;)) verhalen allemaal hier in ons kikkerlandje!

    xx!

  • 09 April 2008 - 20:04

    Hoornenborg:

    Wat een mooie verhalen schrijf je allemaal.
    Erg leuk en interressant om te lezen.
    Niet leuk om sterfgevallen mee te moeten maken, en zo'n begafenis zal ook wel een hele belevenis zijn (en erg lang duren!)
    Sterkte ermee. Het verhaal van de koe is ook heel apart, Jeroen zal eens ernstig na moeten denken hoe hij dat kan overtreffen.
    Geniet verder van die heel andere wereld enal die lieve kinderen, pas goed op jezelf, maar dat doe je wel denk ik.
    Groetjes en liefs
    oma Hoornenborg.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Chinsali

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 Juni 2008

Terug in Nederland

02 Juni 2008

Dahaag Zambia

29 Mei 2008

Goodbye Kalwala!

27 Mei 2008

Populaire mzungu's

20 Mei 2008

laatste weken
Ellen

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 24509

Voorgaande reizen:

12 Maart 2008 - 03 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: