Populaire mzungu's - Reisverslag uit Chinsali, Zambia van Ellen Plas - WaarBenJij.nu Populaire mzungu's - Reisverslag uit Chinsali, Zambia van Ellen Plas - WaarBenJij.nu

Populaire mzungu's

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

27 Mei 2008 | Zambia, Chinsali

Ooohhww.... Nog maar een paar dagen genieten van de populairiteit. Binnen een week is er geen ge-Helleni meer en geen ge-Meloen :P Want, jaja, Jeroen kunnen

ze niet uitspreken, dus het wordt iets als Meloen of, hehe, Meloeni.

Dit keer hebben we een lang weekend, want op 26 mei is het een nationale feestdag, dus helaas geen school. Deze extra dag hebben we hard nodig, want enkelen

onder ons wilden graag vis als avondeten. Daarom zijn we zaterdag begonnen met vissen. Met een felgroen wasnet van Mariska en een creatief takkenwerk hebben

we een visnet gemaakt. Daarmee de rivier in gestapt en dan wachten maar. Natuurlijk stukjes brood voeren, maar op de een of andere manier willen de vissen

daarmee niet het netje in zwemmen. Dus de vis voor het avondeten komt eventueel uit blik.

Thuis gaat de school vast gewoon door en loopt zelfs al tegen zijn einde. De laatste examens deze week, met gelukkig woensdag een gemakkelijke en leuke

afsluiter, wiskunde ;) Heel veel succes! Emiel, ook heel veel plezier op je vakantie. Hopelijk word je niet net zo bruin als wij ;)

Vrijdag weer eens op de fiets naar de stad om inkopen te doen. Een leuk fietstochtje. Tijdens onze tocht maakten we een opfrisstop bij de rivier. Terwijl wij

naar beneden liepen liep er ineens een heel groot beest hard weg! We konden helaas niet zien wat het was, maar te horen aan de bosjes en het opspattende

water denken wij aan iets als een grote aap. Dit ook gezien de leefomgeving, in het dorp zie je nooit wilde dieren (de kippen en geiten zijn allemaal van

iemand). Hier vlak in de buurt leven apen wel gewoon in het wild. Nadat we ons even lekker hadden opgefrist zijn we weer op de fiets gestapt (nou ja, Jeroen

fietste en ik zat lekker rustig achterop in het zonnetje) om vervolgens een klein stukje verder weer te stoppen. We waren van plan om op de markt bananen te

kopen, maar langs de weg lagen op een tafeltje een aantal trossen bananen. Dus we zijn gestopt om te kijken, en gelijk werden we natuurlijk hartelijk

ontvangen door de bewoners van het huisje. Ze krijgen daar waarschijnlijk niet zoveel klanten voor hun bananen, en al zeker geen mzungu's! De bananen waren

half zo duur als op de markt en zagen er ook nog eens een stuk lekkerder uit. We besloten om ze allemaal te nemen, die mensen wisten niet wat ze hoorden!

Omdat we nog op de heenweg waren spraken we af om ze terug op te halen, ze werden dus gelijk weggezet en wij zijn verder gegaan. Terug langs gegaan, en voor

2000 kwacha (0,40 euro) kregen we 4 volle trossen plus nog een paar losse, in totaal 33 bananen! Daarbij moeten we wel zeggen dat de bananen hier half zo

groot zijn als in Nederland, maar toch, we hebben er heerlijk van gegeten (op in 1 dag). En die mensen hadden de dag van hun leven, ik geloof niet dat ik

ooit iemand zo blij heb zien worden door een verkoop van 40 cent.

Zaterdag heeft Jeroen een nieuw speeltje tevoorschijn gehaald: bellenblaas. Alhoewel hij natuurlijk al populair was met zijn gitaar, was dit toch wel het

toppunt!! De kinderen waren niet meer te houden en renden achter de bellen aan om ze kapot te slaan. Zelfs van de overkant van de weg kwamen er kinderen

aanrennen. We hebben het goed op de film staan, dus jullie krijgen het thuis allemaal wel te zien. In elk geval was het een groot succes, bedankt Arline!!

Zondagochtend was het natuurlijk weer tijd voor een kerkdienst, en we hebben besloten om vandaag met zijn zessen erheen te gaan. Voor Jeroen en mij was het

natuurlijk de laatste keer dat dat hier kon, en de rest was ook wel benieuwd. Het was weer een lange dienst in het Bemba, dus niks van te begrijpen, op het

Yesu en Christi na. O, en het amen natuurlijk. We zijn zoals de vorige keer maar braaf gaan staan en zitten wanneer de rest dat ook doet. Goed opletten dus.

Het is een katholieke kerk, dus er zijn enkele gebruiken die ik wel kende van onze vrienden, zoals de vredeswens. Verder zijn er 3 trommels en 2 soort van

tamboerijnen en het gezang was echt Afrikaans (inclusief de ulululululu van vrouwen), dus de sfeer zat er weer goed in. Jeroen kon zich een katholieke

Baptistenkerk nu wat beter voorstellen. Een gebruik wat dan wel alleen van hier is (hoop ik) was dat we onszelf voor moesten stellen. Dat had ik de vorige

keer al gedaan, maar dit keer moesten we bij de mededelingen allemaal naar voren. 1 voor 1 moesten we toen onze naam gaan vertellen en daarna werd er voor

ons geklapt. Buiten werden ons nog de nodige handen gedrukt.

Het zijn onze laatste dagen hier, dus nog heel eventjes kunnen we genieten van de kids en de aandacht. Vandaag is het zondag en morgen worden mijn haren nog

eens gevlochten. Dit keer worden het ietwat meer vlechtjes dan de vorige keer (ik heb 300 elastiekjes, dan is de hint maar duidelijk) en met kraaltjes erbij.

Ik vrees dat Jeroens haar niet gevlochten gaat worden, maar we zullen zien ;) Donderdag dus op naar Livingstone via Lusaka, zaterdag de watervallen zien en

zondag terug naar Lusaka, vanwaar we dinsdag terug naar huis vliegen (nou ja, deel 1). *zucht*, de tijd vliegt ook :( Het is hier veel te leuk en te relaxed

om weg te gaan, al gaan die volkoren boterhammen met een dikke plak oude kaas van oma er straks wel heeeeeel goed in! (o, maar chocola, brownies, aardbeien,

lasagna, pannenkoeken, pizza en ijsjes :$ gaan er ook wel in hoor...).

PS: O ja, Jeroen is niet alleen voor de huishoudelijke klussen. Die doen we samen, dus het is fijn dat hij meehelpt ;) Ik zal zeker weten lief blijven voor

Jeroen. Er is zelfs kans dat ik hem hier achter zal moeten laten, want hij is erg gewild onder de vrouwen. De vrouwen hier willen allemaal graag net zo'n man

als Jeroen, die de afwasteil draagt, water haalt, etc. Dus, bieden mag :P

• 27 Mei 2008 - 12:36

Karin:

Ow jee, gaan we nu ook al biedingen op Jeroen starten?!? Haha. Ben echt benieuwd hoe ze je haar gaan doen. En wel fijn om te weten dat je zo snel alweer bij ons zult zijn.

Tot snel!

• 27 Mei 2008 - 13:41

Theo En Arline:

Fijn dat er weer een verhaal is en dat jullie nog steeds zo enthousiast zijn. Laat Jeroen daar toch maar niet achter want we beginnen hem nu toch wel te missen hoor. Ik begrijp dat hij dankzij de bellenblaas nog populairder is geworden, maar we willen hem toch graag terug. We missen jou trouwens ook hoor en zijn erg benieuwd naar je 300 vlechtjes ( hoe gaat dat passen??)
    Ben ook benieuwd hoe bruin jullie zijn geworden en of jullie inmiddels zelf op apen lijken door al die bananen. Goedkoop zeg!!Jeroen ik heb je trouwens gemaild op je hotmail,heb je dat ontvangen? Nogmaals plezier bij de watervallen en tot over een weekje.

• 27 Mei 2008 - 14:56

Tatjana:

Eeej meis
    Geniet er nog even van!!! Ben heel benieuwt naar je foto's en film;)
    X Tatjana Tot snel

• 27 Mei 2008 - 16:44

T. Corinne:

Bieding van O. Han gooi ik weer in de strijd.De heeeeeeeeeeeeeele zolder mag leeg. Please!!!!!!!!!!!!!!!! Zit vast ook wel wat leuks en bruikbaars tussen. Veel plezier met alles wat de laatste dagen jullie brengen zal. (Ps Ik ben gek op Meloen)

• 27 Mei 2008 - 18:32

Koos En Willy:

Heel fijn om weer wat van jullie beiden te lezen. Wat is het bod op Jeroen van de dames daar? Jij bracht een koe op, maar wat brengt een Jeroen op op deze markt? :-) Papa zal je kamer weer wat moeten gaan opruimen. De kwekerij is toch opgeheven, dus geen last van vragende blikken van de buren.
    Kunnen ons voorstellen dat je een dubbel gevoel hebt over het naderende afscheid van de kinderen. Veel plezier in Livingstone en een goede thuisreis!

• 27 Mei 2008 - 19:24

Moeder Mariska:

hoi ellen leuk om jouw side te lezen
    het zal dadelijk wel wennen zijn hier in nederland als je thuis ben wil je dan en keertje bellen ik ben erg benieuwd hoe mariska en linda het hebben
    0181 624128
    gr ada (moeder mariska)

• 28 Mei 2008 - 04:45

Theo En Ans:

Hoi Ellen en Jeroen,

Fijn dat alles zo goed gaat daar! Organiseren jullie een keer een video-foto avond? Lijkt me leuk om te zien, dat Jeroen met afwasteiltjes naar de rivier loopt... Ik heb accuut het liedje waar de zin "by the river of Babylon" in voor komt (van Boney M) in m'n hoofd als ik aan Jeroen en jou denk!!

(Misschien ken je die wel niet want dat lied stamt voor jullie gevoel uit de pre-historie van de 70-er of 80-er jaren)

goede reis terug en geniet nog maar zoveel mogelijk van lekkere goedkope bananen!!

• 28 Mei 2008 - 16:49

Emiel:

heey, ik ben net terug van mijn allerlaatste schooldag (MUHAHAHAHA), ik denk wel dat ik het heb gehaald, dus ik ga met een goed gevoel de vakantie in. Jammer genoeg zie ik jullie daardoor pas als ik terug ben op 11 juni. Tot die tijd nog heel veel plezier, en niet te vrijgevig met het geld he? 40 cent, de afzetters...

P.S zijn jullie nou al bij de watervallen geweest?

• 28 Mei 2008 - 20:36

Jos En Corrie:

Gezellig hebben jullie het in elk geval! Samen aan de afwas, een visje vangen, bellen blazen met de kinderen en trossen bananen eten. Een bijzonder leventje in een heel ander tempo dan je gewend bent.We zijn heel nieuwsgiering naar alle foto's en naar jullie kapsels. Geniet nog van de watervallen en al het moois. Goede reis naar huis. Wij gaan vrijdag richting het zuiden, naar Frankrijk, misschien zien we daar ook wel een watervalletje waar Jos een visje kan vangen. Groetjes